30-07 Bali Diving

30 juli 2013 - Padang, Indonesië

First Dive

Dinsdag 30 juli duiken bij Padang Bai

Om half zeven precies staan we voor de deur bij het ontbijt. Zo snel mogelijk werken we een lekker ontbijt naar binnen en om 7 uur zitten we in het busje dat ons eerst naar onze duikschool in Sanur zal brengen. Het verkeer om 7 uur 's morgens is al heel druk. Bij  Joe's Gone Diving passen we onze pakken en duikequipment en om uur of 9 rijden we samen met nog 2 andere Nederlandse duikers naar onze stek van vandaag Padang Bai. Waar we de Blue Lagone onder water gaan verkennen. We splitsen op in 2 bootjes en in 10 minuten tijd zijn we er. En dan begint de aankleedpartij. Ik zie de zweetdruppels op het gezicht van Auke die het met zo'n wetsuit aan in het zonnetje erg warm heeft. Het water is gelukkig lekker en geeft verkoeling. Als alledrie onder zijn gegaan brengt de kapitein mij een eindje verderop naar mijn snorkelplek. Ruim een half uur liggen we in het water.

Wat mij betreft zie ik veel vis, zeg maar een gemiddeld tropisch aquarium, het koraal is hier echter erg grijs-bruin en ik vraag me af of het dan dood is.  Ook kom ik veel duikers tegen die omhoog komen het is duidelijk een erg populaire plek. De mannen en hun instructeur hebben ook veel gezien en zij gelukkig wel wat meer gekleurd koraal. We rusten een poosje uit en gaan dan nog een keer te water voor weer een half uurtje. Zelf mag ik gaan snorkelen bij de Blue Lagone, de stroming is echter sterk en al snel ben ik erg afgedreven en moet ik flink aan de bak om terug bij de boot te komen. Ik ben bekaf! We pikken daarna de mannen weer op en varen terug naar het dorp waar we kunnen douchen, (open douche op het achterplaatsje) en in het restaurant een heerlijke Indonesische maaltijd krijgen. Dat gaat erin! Tegen 3 uur zijn we terug in Sanur waar de logboeken worden ingevuld en de sterke verhalen worden uitgewisseld. Het is half 5 als we weer terug zijn in het hotel.

Duikverslag: We gaan met Ismael onder en dalen vrij snel af naar 15 m diepte, door het zicht lijkt dit sneller te gaan dan in de grevelingen. We komen gelijk tussen de vissen, voornamelijk kleine en in alle kleuren die je kan verzinnen. De bodem varieert in stukken zand en koraalrif. Ik laat de jongens net achter Ismael aan zwemmen en sluit als laatste aan, zo kan ik ze een beetje in de gaten houden. Jethro heeft het weer snel te  pakken en heeft voldoende tijd om rond zich te kijken, Junior is wat meer met zichzelf bezig om te voorkomen dat hij tussen het koraal op de bodem komt te liggen. We flaneren zo een beetje door, net een dagje uit onder water. Jammer dat Viv er niet bij is, is namelijk leuk om te  zien dat iedereen geniet van wat we zien. Na zo'n 20 minuten begin ik deze duik te vergelijken met de vorige, iets wat niet te voorkomen  is. Na zo 'z'n 35 minuten komen we weer boven, op een andere plek dan ik verwacht had. Als je zo achter iemand aan zwemt heb je niet in de gaten waar je bent, een beetje vergelijkbaar met de navigatie in de auto. We duwen ons uit het water en lummelen een uurtje op de boot om de stikstof uit ons lichaam te krijgen.  Op een andere plek gaan we weer voor een ruim half uur onder. Deze plek is duidelijk mooier dan de vorige. Zelfde ritueel als bij vorige duik. Ondanks dat ik deze plekken eigenlijk de minst mooie vind waar we geweest zijn is het weer een hele ervaring. Toch makkelijk dat we het brevet hebben, is een leuke afwisseling in de reis.