14-07 Adelaide

14 juli 2013 - Adelaide, Australië

kangeroo

Zondag 14 juli, van Naracoorte naar Gawler,

Vandaag vroeg opgestaan, 7:30, althans voor de vakantie. Gelukkig doet Viv er op z'n vrouw's wat langer over om er ordentelijk uit te zien, kunnen wij nog wat langer van onder ons dekbed naar de regen luisteren. Tijdens het tandenpoetsen stond ik naast de chinees kampioen gorgelen en spugen, het leek wel alsof z'n darmen er langs z'n neus uitkwamen. Maar deze keer heeft hij niet gewonnen, ik heb gewoon een harde scheet gelaten, daar had hij niet van terug. Ons maui'tje doet het weer lekker vandaag, en ja hoor daar is hij dan, ook in Australië hebben ze een zon. Hij is nog een beetje klein en laat zich maar af en toe zien, maar hij is wel lekker. Vandaag gaan we op weg naar Adelaide. Onderweg besluiten we om wat foto's van het landschap te maken om straks thuis een indruk te geven van de afwisselingen en de ruimte, heerlijk is het om hier redelijk eenzaam door de verschillende districten te rijden, kan je lekker dagdromen.  De eerste echte stop is Cleland Wildlife Park in de Adelaide Hills, net te oosten van Adelaide. De stop voor koala's en nog wat meer. Als we in de buurt van het park aankomen begint het echt te hozen, waarschijnlijk is er iets mis in een lokale kerk. Het laatste stuk is een super kronkel weggetje met veel regen en mist, als tegen liggers hebben we zo af en toe een wielrenner die uit de mist te voorschijn komt. Welke idioot gaat er nu op zondag ochtend kamikaze spelen, je kan toch beter in de kerk zitten. We twijfelen of we wel het park in moeten gaan, in een opwelling koop ik gewoon de kaartjes en na een sanitaire stop stopt het zowaar met regenen. We beginnen bij de kangaroo's, die liggen allemaal voorover richting Mekka, het is zielig ze zo te zien kou kleumen. Daarna zijn de wombat's aan de beurt, die zijn een stuk slimmer, die zitten lekker achter het glas in een verwarmt holletje. Al lopende begint het steeds leuker te worden, het park bestaat uit verschillende omheinde gebieden die je zelf in een willekeurige volgorde aan kan doen. Je loopt er tussen de dieren wat redelijk ontspannen gaat door het aantal bezoekers beperkt is. Een soort Beekse Bergen, maar dan te voet en niet gevaarlijk. Halverwege komen we bij een gebied met kangaroo's die kunnen lopen en springen, heel grappig om te zien. Het hoogte punt zouden de koala's moeten zijn, we zien er een stuk of vijf. Ze zitten allemaal opgerold tussen twee takken ingeklemd, ze hebben siësta.  Vlak voordat we terug bij het visitor's centrum zijn zien we nog een klein stukje bos met een muur er rond waar de tasmanian devil woont, een klein zwart beestje met een lange staart. Een soort opgeblazen rat van ongeveer 50 cm met rode kringen rond z'n ogen. Er zijn er twee  en ze zijn bezig met een hardloop wedstrijd, ze lopen beide een ander parcours maar ieder wel zijn eigen meerdere keer.  Dit gaat zo'n 5 keer door en we liggen krom van het lachen. Hup in de kar en naar Adelaide, klein half uurtje rijden berg afwaarts. We gaan naar het centrum om bij M iets te snacken, super. Adelaide heeft een vreemd centrum, een grid patroon zonder echte hoogbouw maar wel nog wat echt mooie oude gebouwen. Het is net een groot dorp. Later rijden we de stad uit en blijkt de rand van dit dorp ongeveer 30 km van het centrum te liggen. We zijn er maar kort geweest, maar Adelaide lijkt me wel een fijne plek om te wonen. Aan het eind van de middag rijden we door naar Gawler, aan de rand van Barossa Valley. Campinkje, wasje, wijntje, kaasje, chilitje, nog een wijntje, afwasje en slaapje.

1. Lydia:
    14 juli 2013
    Super gaaf jammer van het weer
  2. Judith:
    14 juli 2013
    Eindelijk een levende kangoeroe gespot. Leuk geschreven verhaal.
  3. Mam zeegers:
    15 juli 2013
    Weer een leuk verslag van jullie wederwaardigheden. Zo blijven we goed op de hoogte.
  4. Buren en Braboos vanuit Kroatiē:
    15 juli 2013
    Toptrip, zijn alweer in venieuwd naar hetvolgende avontuur.
  5. Frans en Wilma:
    15 juli 2013
    Hoi luitjes met veel plezier jullie reisverhalen gelezen wat een belevenis.
  6. Marjolein:
    16 juli 2013
    Jullie moeten de reisverslagen maar publiceren. Ik heb smakelijk gelachen om het verhaal met de chinees. Heel herkenbaar met wat Eline van China vertelden. Junior moet ook maar schrijver worden, leuk hoor.