18-07 Coober Pedy to Ayers Rock

18 juli 2013 - Ayers Rock Camp, Australië

Road Sign
Donderdag 18 juli,
Voor de verhalen zijn we de draad een beetje kwijt met de dagen, we hebben een discussie of het handig is om het hele verhaal over vandaag te schrijven met een vooruitblik naar morgen. Viv ziet het precies omgekeerd, ze schrijft over vandaag met een terugblik naar gisteren. Klopt niet helemaal, maar toch. Dit wordt een verhaal over alleen vandaag wat ik schrijf op 19 juli. Zoals Viv al schreef hebben we vandaag een lange rit voor de boeg, doordat we vroeg weggaan in het donker hebben we tegen dat het licht wordt al een behoorlijke afstand afgelegd, eigenlijk wel lekker. Het ontbijt tijdens het rijden bestaat uit Maria koekjes en koffie/thee. De rit gaat lekker en vandaag gaat alles gewoon meezitten. We pakken wel ieder tankstation wat we kunnen vinden. Iets meer stoppen, maar geen stress. We komen meer en meer in de outback wat vooral af te lezen is aan de dieselprijs, was 1,45 en is nu 2,25. Ik zeg tegen de man aan de kassa dat hij erg duur is, hij kijkt me aan of ik gek ben en zegt 'dan koop je het toch niet'. In wil hem een kopstoot geven, maar hij is zo groot dat mijn voorhoofd waarschijnlijk tussen zijn tieten zal belanden. Ik besluit om maar een beetje zuur naar hem te lachen en gewoon te betalen. We kletsen nog wat met een Australisch stel bij de tank, zij is Nederlandse en woont al een jaar of dertig in Australië maar spreekt nog super NL. Eindelijk komen we bij de afslag richting Ayers Rock, is een weg van ongeveer 240 km die alleen naar de Rock leidt. We zijn hier rond  12:00 uur en er komt ons veel verkeer tegemoet, bij iedere auto die we tegenkomen vraag ik me af wat ze aan het eind van de weg gezien hebben. Zij hebben het wel al gezien en wij niet, is het de moeite waard om dat klote eind te rijden of kan je het beter op tv bekijken. Na ongeveer 180  km zien we in de verte een berg die er wel iets van weg heeft, als we dichter bij komen blijkt het gewoon een lucky luck berg te zijn. De diesel kolommen doen niet moeilijk vandaag en we besluiten om het hele stuk uit te  rijden zonder te tanken, stoer hè. Nog 30 km, ja we zien de berg. Hij staat stil en heeft wel iets bijzonders. We verblijven op het Ayers Rock Resort, op de site ziet het er super uit maar in werkelijkheid is het vrij commercieel. We worden bij het inchecken geholpen door zo'n zeug, waarbij ik denk blijf dan thuis als je geen zin hebt. Toch hebben we nog een fijn plekje en gelijk aanspraak met de buren. De jongens gaan lekker zwemmen en Viv in ik verkennen het resort, we eindigen in een pub waar je lekker een tapje  kan kopen. Tijd voor het eten, we hadden nog porterhouse stake's liggen. Dus BBQ tijd. Vlak bij is er een maar die wordt druk bezet, ik heb nog geen zin om me ertussen te duwen en loop naar de volgende. Ik loop de hele  camping af en wat denk je ? ... allemaal bezet. Dan maar rauw vlees, we wachten nog wat en gelukkig  wordt het iets minder druk bij de BBQ vlak bij ons. Ik pak de koeien en loop op die mannen af. Ja ook hier is dit echt mannen werk, maar eigenlijk stelt het hier geen reet voor want de BBQ is gewoon een staalplaat met een gasvlam eronder. Je kan dus niks fout doen, alu folie erop, vleesje erop en even wachten klaar is portertje. De mannen die bij de BBQ staan komen uit Perth en we gaan een beetje slap ouwehoeren, later komen hun vrouwen erbij die waarschijnlijk erg lang op hun vlees zitten te wachten aangezien ze beide een rode neus hebben. Jethro en Junior komen erbij staan en het wordt steeds makkelijker om grappig te zijn. Voordat het te gezellig wordt zijn die beesten van ons klaar om gegeten te worden, we eten er lekker champies bij en prutje van aardappels met sla/rucola. Tot morgen.