19-07 Ayers Rock

19 juli 2013 - Ayers Rock Camp, Australië

Ayers Rock
Vrijdag 19 juli,
Ik zet voor  ons tweeën een lekker bakje koffie, Viv blijft lekker liggen en onze kleine kabouter komt haar opwarmen. Ik neem een tweede en doe mijn supersnelle looppakje aan, nog even langs het toilet om de overtollige ballast kwijt te raken en hup gaan met de banaan. Ik besluit om richting de Rock te lopen, het is 8:00, lekker fris en veel zuurstof in de lucht. Daar loop ik dan toch maar mooi, lekker in de natuur met een mooie achtergrond. Ik wil een uur lopen en halverwege ben ik bij de ingang van het national park 'Ayers Rock', heeft een andere naam maar die vindt ik te moeilijk. Op de terugweg loop ik langs de supermarkt om het ontbijt te halen, scrambled eggs met maïs. Aangezien sommige van ons last hebben van harde keutels neem ik ook wat yakult mee. Benieuwd of deze gaan waarmaken wat ze pretenderen. We doen lekker relaxed en hebben ontbijt in de zon en als we gisteren wat slimmer de camper hadden weggezet ook uit de wind, maar ja we luisteren niet naar Jethro. Als we allemaal ready zijn gaan we nog even tanken en wat proviand halen. Junior heeft nog even onderzocht of zijn I-pod of het Australisch asfalt harder is, deze keer heeft de I-pod verloren. Jammer, nog verder afgesloten van de elektronische wereld. Ik besef me dat als je zo aan het rond knorren bent eigenlijk de bewoonde wereld  niet mist en ook niet nodig hebt. Het enige wat je er nog mee linked is deze blog, wat erg leuk is om te doen en je vooral straks een soort dagboek geeft. Bij de ingang van het park zien we de prijslijst, 25 dollar p.p tenzij je jonger bent dan 16. Ik zie gelijk mogelijkheden en stel eerst voor om zowel Junior als Jethro op de wc te verstoppen, met als uiterste optie
Jethro voor een puber van 15 te laten doorgaan. Het wordt geen van beide, we besluiten om tegen onze Nederlandse natuur in toch gewoon de volle pond te betalen. Het vreet nog een uurtje aan me. Als we in de buurt van de Rock komen beseffen we ons pas hoe bijzonder hij is. Het is natuurlijk super toeristisch en een tick in de box, maar neem maar van ons aan het is echt heel indrukwekkend. We besluiten de tijd te nemen en hem van alle kanten en onder alle zon condities te gaan bekijken. Dit betekent  er rond rijden en op verschillende plekken uit stappen, een stukje wandelen en alle bordjes met de verhalen over de Aboriginals in relatie tot de rock lezen. Aangezien het allemaal vlak is het  erg ontspannend, en ben je toch in beweging. Als laatste komen we aan bij de plek waar men deze beklimt, wij vinden het maar vreemd dat er  melding gemaakt wordt van de heiligheid van de berg en de Aboriginals het dus ongepast vinden dat je deze beklimt terwijl er ook een handrail de berg op gaat. Een beetje Nederlands, het mag niet maar als je het toch doet is het ook goed. Volgens mij hebben die Australiërs echt geen boodschap aan de Aboriginals en is het allemaal een wassen neus, ze zijn misschien wel net zo erg als de Zuid-Afrikaners .  Gek dat die rooie rakkers in Nederland daar nooit massaal tegen in gegaan zijn. Als we terugrijden en de Rock achter ons laten zijn we voldaan en blij dat we deze toch opgenomen hebben in onze trip. Terug op de camping luisteren we deze keer wel naar Jethro en zetten we de camper dusdanig neer dat we nog even beschut van de avond zon kunnen genieten. Ik neem een lekker biertje, Coopers uit Adelaide, en een sigaartje. Ik had deze in Frankfurt gekocht, Romeo y Julieta mini's in een mooie box. Toen ik deze voor het eerst openmaakte zag ik dat het vijf kleine aparte doosjes waren, met sigaren die zo mini zijn dat je er eigenlijk tien tegelijk in je waffel moet stoppen om nog een beetje aan je trekken te komen. Volgens mij zijn het gewoon vrouwen sigaren, ik rook ze dus ook alleen maar als die stoere Aussies het niet zien. Gelukkig ken ik genoeg mensen die ik blij kan maken met zo'n doosje. Terwijl ik de laatste letters van deze dag tik zit ik samen met Junior aan de eettafel. Hij is aan het tekenen, dromen en spelen tegelijk, het zijn vooral bommen en kanonnen. Jethro ligt in hun bed een beetje te sms'en met zijn chick, en Viv zit lekker te lezen op ons bed. Ieder zijn ding dus.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam zeegers:
    19 juli 2013
    Wat een heerlijk ontspannen leven zo en leuk om dat later weer te lezen. Groetjes mam
  2. Tante ineke en oom kees:
    21 juli 2013
    Ik zag mijzelf hier weer boven op staan! nog heel veel plezier.