23-07 Alice Springs

23 juli 2013 - Alice Springs, Australië

SunsetDinsdag 23 juli,
Gvd wat was het koud vannacht, zelfs helemaal tegen elkaar aanliggen helpt niet. Hier in AS is temperatuur verschil tussen dag en nacht ongeveer 20 graden, vannacht was het net boven nul. Na twee bakken koffie en een pitstop loop ik weer een rondje, eigenlijk loop ik ieder keer heen en terug omdat ik bang ben dat ik verdwaal. Terug bij de camper staat het terras er weer netjes bij, ik snak naar het ontbijt. De chefkok is echter laat opgestaan vandaag en ik heb nog net tijd voor wassen en scheren. We eten met z'n allen lekker in de zon, een beetje zoals op de campings in Frankrijk. Heerlijk ontspannen en een goed begin van een dag waarvan we eigenlijk nog niet weten wat we gaan doen. Iedereen begint een beetje moe te worden van het rijden en dingen doen. We voelen ons echter toch verplicht om iets te gaan doen,  de een iets meer dan de ander. We hijsen ons in de bus en gaan naar een museum, hebben we nog niet gehad. Gelukkig is het redelijk luchtig, is een museum over de luchtvaart in AS. Aangekomen ziet het er allemaal wat krakkemikkig uit, twee hangars met wat vliegtuigen en vooral heelveel  rommel wat er aan vast heeft gezeten. We kijken elkaar allemaal aan en gaan toch naar binnen, ieder z'n eigen ronde en eigen tempo. Het is alsof een ieder een beetje tijd voor zichzelf wil hebben en bij de oude spullen, foto's en verhalen een beetje kan wegdromen. Gaandeweg begint het toch steeds leuker en informatiever te worden, waarschijnlijk omdat we tot nu toe veel natuur hebben gedaan. Het museum is eigenlijk opgehangen aan de heer Connelly, een luchtvaart pionier uit AS. In een DC3 omgebouwd tot bioscoop is een film te zien over deze man, deze duurt 50 min en we kijken hem helemaal aandachtig af. Is voornamelijk zwart/wit en laat zien hoe deze man vanuit AS Connelly Airways opzet en de afgelegen gebieden in de jaren vijftig voorziet van post, medische hulp etc. Later gaat dit over in Connair, waarmee hij in de jaren zestig toeristische vluchten organiseert naar Ayers Rock. Is mooi om te zien hoe toeristen er in die tijd uitzagen, lekker met sigaretje in de vlieger en stuiterend over de landingsbaan. Nu zou je met die vliegtuigen niet meer durven mee te vliegen. Na een uurtje hebben we alles gezien en allemaal wel een heel voldaan gevoel, is mooi om te zien hoe iemand vanuit het niets iets opzet in een tijd dat de luchtvaart in ontwikkeling is. We sluiten activiteiten af met wederom een bezoekje aan centrum AS en de kunstwinkel. Ja gelukt, het gat is kleiner geworden en we kopen een mooie vaas. Toch iets van hier en niet te kitscherig. De rest van de middag zitten we lekker in de zon, lezen wat, snurken en sommige van ons proberen vierkante ogen te krijgen. Vanavond gaan we in een beetje ruig restaurant eten, binnengekomen dwalen we langzaam af naar de achterkant van die toko en voordat we er erg in hebben zitten we weer tussen de grduiven en die spleetogen. Maakt niet uit, we gaan er gewoon voor. Als je hier iets bestelt krijg je een klein kastje mee wat gaat trillen als je eten klaar is, je kunt dit dan ophalen op een centraal punt. Best makkelijk, heb je tenminste helemaal geen contact meer met het personeel. De volgende fase van deze aftakeling is waarschijnlijk de Febo, of toch MCdonalds . We zorgen dat we op tijd thuis zijn want we hebben morgen lange rit voor de boeg. Doei.